Säg hej till Robin Wilde. En 32 årig systemintegratör och fotbollsdomare som brinner för både molnlösningar och ärligt spel. Han är också ny på Contica, och vi är mycket stolta över att ha honom ombord.

Robin, hur hamnade du hos oss?

Jag blev faktiskt kontaktad av Stefan som är VD. Vi tog en lunch, hade bra snack och det kändes rätt med en gång. Dessutom känner jag Sanna på Contica sedan tidigare, så det var ett stort plus.

Vad var det som fick dig att känna så?

Jag fick intrycket av att människan och det personliga mötet är viktigt på Contica. Min erfarenhet av större organisationer är att arbetet lätt kan kännas opersonligt, där alla ofta sitter var för sig hos varsin kund. Jag gillar att arbeta tillsammans i en mindre grupp på distans. Det ger en större samhörighetskänsla, och en bättre teamkänsla. Vi löser grejer tillsammans på kontoret, alla är delaktiga och stämningen är både prestigelös och human. Det gillar jag. Dessutom är Contica i en spännande expansiv fas, och den vill jag verkligen vara med på.

Du är ju även fotbollsdomare på elitnivå. Vad tar du med dig från planen till kontoret?

Det handlar mycket om att läsa av människors agerande och behov i olika situationer. Att jag har dömt fotboll i halva mitt liv har gjort att jag känner mig trygg och stabil i det mänskliga mötet. Men också objektiv, samtidigt som jag kan se saker och ting från spelaren eller kundens håll. Dessutom är jag väldigt aktiv och har alltid gillat att träna, vilket jag inte är ensam om på Contica. Det finns en hälsosam kultur och attityd i teamet som verkligen passar mig.

Finns det likheter mellan att jobba med systemintegration och döma en match?

Det tycker jag. I fotbollsdömandet jobbar man också i team med olika människor, precis som det ofta kan vara när man jobbar med systemintegration. Ibland är det stressigt och ibland helt fantastiskt. Som fotbollsdomare jobbar man mycket med olika människor, som har olika bakgrunder och sinnesstämningar. Den kunskapen är till stor fördel. För det är i stort sett samma slags fokus som behövs på planen som på kontoret, där man både läser av och löser situationer.

Vilka tycker du är de största fördelarna med Integration på kran?

Kunderna kan få den hjälp de behöver utan att varje gång behöva köpa ett helt projekt. Med kranen bestämmer de själva hur mycket de vill ha hjälp, istället för att behöva binda sig till en stor lösning. Deras behov utvecklas ju hela tiden, och därför behöver vår hjälp vara flexibel. Kranen är ett sunt sätt att jobba på, både för kund och konsult. Sedan är det väldigt kul att arbeta med Microsofts produkter, särskilt Azure.

Vad är det med just Microsoft Azure som tilltalar dig?

Det är ett väldigt smidigt integrationsverktyg. Dels är det visuellt stimulerande, dels är det pedagogiskt. Det gör det enklare att hitta nya sätt att lösa komplexa problem på. Azure känns liksom nytt och fräscht. Det är i rörelse, står aldrig still. Och det passar mig.

Tack Robin! Vår femårsresa är nu i full gång, och vi är glada över att ha dig ombord.

Ett av våra mål är att ständigt bredda vårt team. Är du en talang som förstår vikten av mänskliga möten? Som drivs av digitaliseringens spännande möjligheter? Klicka här.