Case: Ale kommun

“Vi har hittat den kostnadseffektiva spjutspetsen”

Det finns 290 kommuner i Sverige. Drygt 14 minuter norr om Göteborg, på plats nummer 244 sett till sin faktiska storlek, hittar du Ale kommun – kommunen som skördar uppmärksamhet tack vare sin framgångsrika digitalisering. Med endast 18 par händer som bär det tunga ansvaret för 32 000 medborgares digitala tjänster, är det här en kommun vars IT-avdelning är både slimmad och sällsynt resultatrik. Hur gör de? Hur lyckas de ligga i digital framkant och samtidigt drifta hundratals systemintegrationer? Två som vet exakt hur det går till är Christina Larsson, Ale kommuns IT-chef, och May Herlin, IT-strateg och samordnare.

Fakta

Ale kommun

Bransch | Sektor
Offentlig verksamhet

Grundat
Kommunen fick sin nuvarande form 1974

Befolkning
32 148

Antal anställda
2 300

Har Contica som partner sedan
2014

Integrationsutmaning
Migrering till BizTalk server och vidare till Azure Logic Apps, löpande support och utveckling

Integrationslösning
Azure Logic Apps

2019 är Ale kommun nominerad till Sveriges Digitaliseringskommun. Samma år utses kommunens IT-chef, Christina Larsson, till årets IT-person. Det är ingen tillfällighet. Under närmare tio år har Larsson målmedvetet utmanat regelverk och drivit frågan om en värdeskapande digitalisering för Ale. Hur har den här resan sett ut, egentligen? För västsvenska Ale har inte alltid gått i täten för nydanande IT-satsningar. Vi backar bandet till 2014. 

Likt många andra kommuner stod Ale inför en rejäl utmaning: att bygga och erbjuda allt fler e-tjänster till sina medborgare. Samtidigt var kommunens IT-avdelning mitt i ett val av integrationsplattform – ett beslut som kunde vara avgörande för den digitaliseringsresa som precis hade påbörjats. Och som i alla kommuner, men kanske framför allt för de mindre, gällde det att hushålla med skattemedlen: en felinvestering, och det kunde betyda en smärtsamt dyr historia i längden.

Christina Larsson, IT-chef och May Herlin, IT-strateg och samordnare på Ale kommun

– Vid den här tidpunkten förlitade vi oss på Decapus, Tietos integrationsplattform, och stod i valet och kvalet mellan att uppdatera till en ny version eller helt gå över till Microsofts BizTalk Server, berättar May Herlin, och fortsätter: Målet för oss var att accelerera utvecklingen av e-tjänster, vilket innebar att vi måste få till ett smartare informationsflöde mellan de olika systemen – det gällde allt från utbetalningen av sociala bistånd till en digitaliserad skolansökan.

Efter noggranna avvägningar valde Ale kommun att gå på på Microsofts lösning. Nu fanns det bara ett stort frågetecken kvar i Christina Larssons anteckningsblock: Vilken samarbetspartner skulle vara rätt för att tryggt och effektivt hjälpa Ale genomföra migreringen?  

Rekommendationerna visar vägen till Contica

I egenskap av IT-chef, lämnar Christina Larsson inget åt slumpen. Och det gjorde hon inte nu heller: efter att ha konsulterat såväl tidigare kollegor på Göteborgs Stad som Ales egen Microsoft Premier-kontakt, seglade ett helt nytt namn upp som rekommendation: Contica. Ett göteborgsbaserat integrationsbolag som visade sig vara specialiserat på just Microsofts teknologier:

– Vi fick tidigt ett förtroende för Contica – de visade oss inte bara hur vi på bästa sätt kunde införa BizTalk-lösningarna, utan även hur vi kunde få ut den maximala nyttan av plattformen för de dagliga verksamheterna. Kompetensen bäddade för en tillit, berättar Christina.

Ett samarbete inleddes, migreringen påbörjades och utvecklingen av fler e-tjänster för Ale kommun kunde nu ta fart – ordentligt. Idag är det åtta år sedan det första samtalet mellan Christina Larsson och Contica ägde rum. Åtta år som innefattat ett genomförande av två fullständiga migreringsresor: först till BizTalk som server och sedan till Azure Logic Apps. Dessutom byggs numera nya integrationer löpande i takt med lanseringen av kommunens olika e-tjänster, vilket innebär att ett stort antal verksamhetskritiska system integreras över enhetsgränser.

Idag har Ale kommun ett supportavtal. Samarbetet är dock långt mer än en klassisk reaktiv service med endast ärendehantering och övervakning – IT-avdelningen har ett eget dedikerat team hos Contica bestående av såväl arkitekter, integratörer som utvecklare. Ett team som ser till att utveckla och bygga de mest effektiva integrationslösningar baserat på just Ales behov och målbild. Frågar du Christina, är det här du hittar nyckeln till att effektivt driva deras systemlandskap.

Ale stärker upp med osårbar spetskompetens

Det är alltså en slimmad IT-organisation på färre än 20 personer som har uppdraget att drifta, underhålla, supporta och utveckla hela teknikplattformen för Ale kommun. Addera samtliga tekniska enheter för kommunens invånare, såsom digitala läromedel i skolorna, så har IT-samordnaren May Herlin tillsammans med sitt team mer än nog att stå i:

– Det gör ju att den här spetskompetensen inom systemintegrationer kan vi aldrig ha – vi kan inte vara längst fram i alla områden. Därför tar vi hjälp av Contica med det vi inte reder ut själva och på så sätt bygger vi dessutom ständigt ny kompetens inom den egna personalen, säger Christina.

May nickar, och är kvick med att lägga till ytterligare en aspekt av samarbetet som hon anser vara tungt vägande. Personoberoendet. I rollen som driftansvarig, ser hon nämligen värdet dagligen:

– Idag har vi kontroll över våra integrationer, om det händer något har vi processerna tydligt utstakade. Med vår tidigare IT-partner hade vi bara en person som vi kunde kontakta – nu har vi en supportgrupp och en driftgrupp, vilket gör att det alltid finns någon som är insatt i våra lösningar. Dessutom finns allt tydligt dokumenterat, så att vem som helst i teamet lätt kan ta vid, berättar May.

“Med vår tidigare IT-partner hade vi bara en person som vi kunde kontakta – nu har vi en supportgrupp och en driftsgrupp, vilket gör att det alltid finns någon som är insatt i våra lösningar.”

May Herlin

Alla integrationsbehov. En och samma samarbetspartner.

Att få en snabbrörlig och lyhörd spjutspetskompetens som lyfter den interna kunskapsnivån är en röd tråd som löper genom hela det snart tioåriga samarbetet mellan Ale kommun och Contica. Men för en samhällsbärande aktör finns det en till dimension som är helt avgörande: tryggheten.

Som kommun, har Ale inget utrymme för varken misstag eller felande integrationer – blir det problem med till exempel utbetalningar av bistånd är konsekvenserna för kommunens invånare direkta. Detsamma gäller för en digital signering av läkemedel eller om listan med allergier för en skolklass är förlegad. Med en tydlig arbetsprocess där samtliga integrationer alltid körs i en testmiljö för att trycktestas av såväl IT-avdelningen som användare, är varje lösning vattentät vid lansering.

Maximal precision. Minimal ansträngning. 

Med hela integrationsplattformen framgångsrikt flyttad till molnet, är fokus för IT-avdelningen nu att hjälpa kommunens olika sektorer att bli än mer effektiva i sin förvaltning och frigöra resurser till mer värdeskapande uppgifter. Framför allt finns det fortfarande manuella processer där medarbetare och användare knappar in samma uppgifter flera gånger i vitt skilda system – en handpåläggning som är både tidskrävande och där varje moment ökar risken för fel. Här blir utvecklingsteamets expertis tydlig i förmågan att hjälpa Ale att tänka långsiktigt – vad händer om filerna ändras om ett år? Eller om kommunen upphandlar ett nytt lönesystem? Hög flexibilitet, maximal precision och minimal ansträngning – det är universalreceptet för Ales systemintegrationer.

“Contica har visat sin kapacitet – de delar vår vilja att ständigt komma framåt”

Christina Larsson, IT-chef Ale kommun

Framåtlutade och minst lika målmedvetna som 2014, fortsätter Christina Larsson och May Herlin driva Ale kommuns digitala transformation. Och den gemensamma resan med Contica som spjutspets, den fortsätter. Att bryta ny mark innebär inte sällan utmaningar, men här kommer Conticas samlade erfarenhet och beprövade lösningar från andra branscher snabbt till nytta:

– Så är det när man är först ut, säger Christina och det hjärtliga skrattet studsar mellan våra Teams-rutor. Man stöter på problem som varken vårt team hos Contica eller vi insett att vi kan stöta på. Men även där har de visat sin kapacitet – de delar vår vilja att ständigt komma framåt! Det här blir en resa vi gör tillsammans och där man bygger ett förtroendekapital.

Ett förtroendekapital vi på Contica ser fram emot att förvalta – och utveckla, under flera år till.

Hör av dig till Ahmed Bayoumy om du vill veta mer.

Kanske söker du något annat?

Kanske söker du något annat?